KELEBIHAN PETA I-THINK
Kegunaan peta pemikiran i-think membawa banyak kebaikan kepada diri
saya khususnya sebagai seorang pelajar. Antaranya ialah memudahkan saya untuk
membuat nota bagi sebarang sumber sama ada daripada bahan bacaan, kuliah,
taklimat, dan sebagainya. (Kiong, 2010) Contohnya, mencatat
isi penting yang diberikan semasa kuliah dalam bentuk yang ringkas. Ini kerana
setiap peta pemikiran i-think hanya perlu dihasilkan dalam bentuk yang ringkas
dan padat. Oleh itu, secara tidak
langsung dapat menambah minat saya dalam mebuat ulangkaji.
Selain itu, peta pemikiran i-think juga dapat memudahkan saya untuk
memahami sesuatu tajuk dengan cepat terutamanya semasa membuat ulangkaji pelajaran
atau bahan bacaan. Walaupun ianya
ringkas, namun tetap memberi makna yang nyata dan tersirat. Contohnya, hanya
menulis dua hingga tiga perkataan sahaja untuk sesuatu isi namun ianya membawa
maksud yang sangat jelas. Intihanya, peta pemikiran i-think dapat membantu saya
dalam meningkatkan kefahaman bagi sesuatu subjek.
Bukan itu sahaja, peta pemikiran i-think juga dapat meningkatkan
daya ingatan saya dalam mengingat sesuatu isi penting terutamanya bagi sesuatu
tajuk yang susah dan rumit. (Mimi, 2011) Contohnya, membuat
ringkasan dengan mengambil isi penting daripada sebuah karangan dan
menjadikannya ringkas dan padat. Hal ini kerana, satu-satu peta pemikiran
i-think itu biasanya dibuat secara ringkas dengan menggunakan isi yang penting
sahaja. Kesimpulannya, peta pemikiran i-think merupakan suatu jalan mudah untuk
mengingat sesuatu isi penting dengan mudah.
Peta pemikiran i-think juga dapat menggabungkan fungsi bahagian
otak kiri dengan otak kanan semasa belajar. (Kiong, 2010) Hal ini kerana,
lazimnya peta pemikiran i-think yang dibuat memerlukan seseorang untuk menulis
isi-isi penting, melukis bentuk-bentuk peta pemikiran i-think yang sesuai dan
mengingatinya. Contohnya, melukis peta Circle Map, Bubble Map, Double Bubble
Map, Tree Map dan sebagainya. (Vishalache, 2014) Deduksinya, aktiviti
ini secara langsung dapat menyeimbangkan penggunaan otak pada bahagian kiri dan
kanan dalam waktu yang sama.
Di samping itu, peta pemikiran i-think juga dapat membantu saya
untuk mengingat kembali isi-isi penting bagi sesuatu tajuk dengan pantas
terutamanya bagi subjek-subjek yang susah dan rumit. (Kiong, 2010) Catatan yang dicatat
dalam peta pemikiran i-think tidak perlu dicatat dengan menggunakan ayat yang
penuh, cukuplah dengan hanya menggunakan perkataan mahupun ayat yang ringkas agar
mudah untuk diimbas kembali dalam jangka masa yang panjang. Contohnya, memperbanyakkan
penggunaan ayat tunggal berbanding ayat majmuk. Oleh itu, proses ulangkaji yang
dilakukan dapat dijalankan dengan cepat dan berkesan serta menjimatkan masa.
Malahan, peta pemikiran i-think juga dapat menarik minat saya untuk
membaca dan memahami sesuatu subjek yang sukar difahami dalam erti kata lain
iaitu subjek yang terlalu banyak fakta terkandung di dalamnya. Hal ini kerana,
kebanyakkan pelajar lebih suka membaca nota yang ringkas dan mudah difahami
serta diingati berbanding fakta yang panjang lebar. Contohnya seperti subjek
sejarah. Oleh itu, secara tidak langsung akan memudahkan saya untuk mengingat
sesuatu fakta dengan hanya menggunakan perkataan yang ringkas tetapi mudah
difahami dan diingati.
Comments
Post a Comment